Veelgestelde vragen


Wat is LCKeramiek?


Lees meer over mij en mijn bedrijf of de ‘about’-pagina.


Kan mijn kopje in de vaatwasser?


Het gebruiksgoed van porselein en steengoed kan in de vaatwasser. Bekijk de productomschrijving van jouw specifieke product wanneer je twijfelt wat het is.

Kan ik mijn vaas/bloempot buiten gebruiken?

Dat hangt af van het materiaal waar het van gemaakt is. Aardewerk kan niet tegen vorst en kun je ’s winters beter even op een andere plek zetten. Steengoed en porselein kunnen wel tegen vorst, mits ze niet vol zitten met water dat kan bevriezen en uitzetten.
Informatie over de gebruikte materialen vind je in de productomschrijving. Bij twijfel kun je ook even een foto sturen met je vraag naar info@lckeramiek.nl


Waar kan ik het design van LCKeramiek kopen?


Op dit moment kun je mijn design op verschillende locaties kopen. Allereerst de webshop natuurlijk. Daarnaast zijn er twee fysieke locaties: Domo Eclectica in Den Haag en Poush in Noordwijk (alleen laarzen). Tussen hemelvaart en oktober bezoek ik regelmatig kunst- en keramiekmarkten in heel Nederland. Een overzicht hiervan vind je op de contactpagina.
Ik ben nog op zoek naar een derde fysieke locatie voor het verkopen van servies in de omgeving van Utrecht of Eindhoven. Heb jij een leuke winkel? Mail dan je voorstel naar info@lckeramiek.nl


Hoe schrijf ik me in voor een workshop?


Er zijn verschillende manieren om je in te schrijven: via deze website, via de website van een andere organisator, of via de mail.
Staat een workshop in de agenda? Dan kun je of via die pagina inschrijven of staat er een link naar een externe pagina om je daar in te schrijven. Wanneer bijvoorbeeld het Cursusproject Bunnik een workshop met mij organiseert gaan de inschrijvingen via hun website en dient mijn eigen site slechts ter promotie.
Staat een workshop niet in de agenda maar wil je die organiseren voor een groep? Dan kun je mailen voor een vrijblijvende offerte.
Je kunt altijd al je vragen mailen naar info@lckeramiek.nl


Doe je ook wholesale?


Als je we een goede prijs af kunnen spreken. Mail je voorstel naar info@lckeramiek.nl en wie weet.


Je ontwerpt je eigen glazuur, hoe weet je dat je glazuur voedselveilig is?


Een glazuur kan om verschillende redenen niet voedselveilig zijn. Ik gebruik verschillende methodes om er voor te zorgen dat mijn glazuur voedselveilig is.
1: Wat er niet in zit kan er niet uit komen. Al mijn glazuren zijn loodvrij en kleuren die alleen te krijgen zijn door gebruik van bijvoorbeeld cadmium of chroom voeg ik alleen als pigment toe.
2: Al mijn glazuren zijn hoog gestookt, niet craquelerend en glanzend. In de regel zijn glanzende glazuren sterker dan matte glazuren. Wanneer een glazuur craqueleert kunnen er bacteriën of vloeistoffen tussen het glazuur achter blijven (niemand wil thee die naar afwasmiddel smaakt). Hoog gestookte glazuren zijn sterker dan laag gestookt en hebben minder smeltmiddelen nodig, wat bevorderlijk is voor punt 1.
3: Voedingszuren kunnen een glazuur aantasten. Daarom test ik of mijn glazuren bestand zijn tegen langdurig in contact komen met zure stoffen zoals azijn en citroensap.

Bovenstaande geldt alleen voor voorwerpen die logischerwijs met voedsel in aanraking komen. Een klok is dus niet per definitie voedselveilig.


Ik ben blij met mijn aankoop. Hoe kan ik LCKeramiek steunen?


Je hoeft geen fortuin uit te geven om LCKeramiek een steuntje in de rug te geven. Je weet zelf hoe belangrijk reviews zijn en kunt mij helpen door op Facebook, Google, Etsy, of deze website een review achter te laten.
The bird is the word, deel je positieve ervaring digitaal of analoog met je vrienden en familie, dat is alles.


Waarom is mijn kopje niet rond?


Ik stook het porselein zo hoog dat het tegen de smelttemperatuur aan zit. Hierdoor wordt het waterdicht en super sterk. Het nadeel is dat het op de hoogste temperatuur een klein beetje flexibel wordt en vervormt. Hoe dunner de klei, hoe meer het vervormt.
Ik gebruik verschillende tactieken om dit tegen te gaan en blijf nieuwe methodes uitproberen. Ik beoordeel ieder product op het ‘rond genoeg’ gehalte voor het in de webshop komt. Mocht je bestelling toch tegenvallen dan kun je gewoon ruilen of retouren. Lees hier meer over op de contactpagina of de algemene voorwaarden.


Ik ben niet blij met mijn aankoop. Wat nu?


Geen probleem. Stuur een mail met je klacht naar info@lckeramiek.nl en ik ga mijn best doen om het op te lossen. Alle informatie over ruilen en retouren vind je in de algemene voorwaarden.


Mijn bestelling is beschadigd aangekomen. Wat nu?


Wat vervelend! Geen zorgen, je krijgt gratis een nieuw item opgestuurd.
Voor je verder gaat is het belangrijk dat je contact met mij op neemt. Alle pakketten van LCKeramiek worden verzekerd verzonden en het is daarom erg belangrijk dat ik de juiste foto’s van de verpakking heb om een schadeclaim in te dienen.
Vanwege het risico op schade kunnen sommige artikelen alleen opgehaald worden. Dit staat vermeld bij het product.